woensdag 6 november 2013

Fitness & borsten: een boobytrap?

 photo headerborstendef_zps49c640ae.jpg  
Er zijn een paar onderwerpen die sportende vrouwen aangaan, maar waar je niet even mee naar je (mannelijke) trainer stapt om advies over te vragen. Een daarvan is het topic borsten. Want wat gebeurt er met je geliefde boezem als je gaat trainen? 

Als je naar plaatjes van fitnessmodellen kijkt, zijn het vaak dames met een strak en gespierd lichaam maar een flinke voorgevel. Ik zal je maar meteen uit de droom helpen: die borsten zijn gebouwd met siliconen of Photoshop. 

 photo boobs2_zps8a6e8095.jpg
Photoshop, siliconen, push-up beha? Of gewoon gezegend met bovenmenselijke genen...?

Wanneer je aan krachttraining gaat doen – en gezond eet natuurlijk – zal je merken dat je vetpercentage gaat dalen. Het vet verdwijnt van plekken waar je dat wil: rond je taille, bovenarmen en benen. Helaas: plaatselijke vetverbranding bestaat niet, vet verlies je over je hele lichaam. Je zult het dus ook kwijtraken op je billen, in je gezicht, maar ook – je zag hem vast al aankomen – van je borsten. 

Behalve uit melkklieren en bindweefsel, bestaan borsten uit vet (aangegeven met nummer zeven in de illustratie. Kijk hoeveel het is!). Met het dalen van je vetpercentage zal ook je borstomvang afnemen, dit is onvermijdelijk. Het is dan ook erg belangrijk dat je juist dan krachttraining blijft doen: door het trainen van de borstspieren onder de borsten zal het weefsel beter ondersteunt zijn en steviger aanvoelen. En er beter uitzien natuurlijk. 
Een andere reden om de borst te trainen is om sterker te worden. De borstspieren helpen bij alle naar boven en naar voren reikende bewegingen, en worden gebruikt bij gooiende en slaande bewegingen. Wanneer je een andere sport beoefent zal je hier dus ook profijt van hebben. Denk aan balsporten, tennis of zwemmen. 

Toen mijn vetpercentage ging dalen merkte ik ook dat mijn beha’s te groot werden. Mijn borsten werden ook wat minder stevig: logisch want de huid was nog niet terug ‘geveerd’ en er zat minder vulling onder. Gelukkig is de huid weer bij getrokken, en hebben borstoefeningen er ook voor gezorgd dat de boel weer strak werd. 

Oefeningen om je borstspieren te trainen zijn bankdrukken met een barbell of met twee dumbbells, dumbbell-fly en cable cross-over

Tot slot is het heel belangrijk – ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken – is het dragen van een juiste sportbeha. Waarom je deze moet dragen en hoe je er een kiest, dat lees je morgen, dus stay tuned!

Sportieve groet, 
Marloes 

Bronnen:
Bean, A. (2004) De complete gids voor krachttraining. Rijswijk: Elmar
Bron afbeelding 1
Bron afbeelding 3
 

1 opmerking:

  1. Goed stuk, Marloes! Op de sportschool zei een meissie ooit tegen me dat vrouwen niet moeten bankdrukken. "Je houdt geen borsten over", zei ze. Bro science pur sang. (Schrijf je daar ook nog een stuk over?)

    BeantwoordenVerwijderen