vrijdag 8 november 2013

Gym Bag Essentials

 photo gymbagessentials_zpsd20f6616.jpg

Welke spullen zijn nou onmisbaar wanneer je naar de sportschool gaat? Wat mij betreft mogen de volgende items niet ontbreken in je sporttas. 
  • Een kleine handdoek, om mee te nemen in de les of de fitnessruimte. Mijn tip is: koop een kleur die weinig andere mensen gebruiken, een rare kleur blauw of groen. Dan weet je altijd welke van jou is! Een bidon of flesje water. Ik gebruik een Dopper, ziet er leuk uit en is makkelijk af te wassen;
  • Haarelastiekjes en schuifjes, om lastige lokken te temmen. Of een leuk haarbandje om je pony uit je gezicht te houden. 
  • En aanvullend daarop: een kam of borstel! 
  • Tampons, voor je weet maar nooit. 
  • Een flesje showergel, al was het maar om je handen te kunnen wassen na de training wanneer de zeep op is in de kleedkamer. 
  • Gadgets! Je telefoon, een stopwatch/timer of mp3-speler, wat je maar wil. 
  • Een grote handdoek, om te gebruiken na het douchen of in de sauna. 
  • Deodorant, bodylotion, shampoo… kortom, je toilettas. 
  • Eventueel slippers om mee te douchen, en voor de sauna. 
  • Wanneer je ze gebruikt: handschoentjes om mee te trainen. 
  • En last but not least: je sportkleding en schoenen natuurlijk! 

sportsbag essentials
mp3-speler: Apple | lipbalsem: The Body Shop | Flesje: Dopper | shower gel: The Body Shop | handdoek: onbekend | kam: The Body Shop | haarelastieken: Nike | haarband: Asics

Met deze spullen in je tas sta je nooit meer voor verassingen. Wat ik thuis zou laten: (dure) sieraden en je portemonnee. Neem wat muntgeld in een apart etuitje mee als je nog wat met vriendinnen wil gaan drinken. 
Ben ik nog iets vergeten, wat volgens jou onmisbaar is in dit lijstje? Laat een bericht achter bij de comments! 

Sportieve groet, Marloes


donderdag 7 november 2013

Hoe koop de juiste sportbeha?

Er zijn twee zaken onmisbaar wanneer je gaat sporten; 
1 goede schoenen 
2 een degelijke sportbeha 

In je borsten zitten geen spieren, het weefsel wordt gedragen door de borst- en rugspieren. Tijdens het sporten bewegen je borsten drie (!) kanten op. De ‘stuitering’ kan wel oplopen tot negen centimeter. Behalve dat het pijnlijk en oncharmant is, kan het op lange termijn blijvende schade aan het weefsel toebrengen. Om dit te voorkomen is het belangrijk een goede sportbeha te dragen. Maar waar moet je op letten bij aanschaf?

 photo sportbeha2_zps24cfa6fa.jpg
Drop of Mindfulness / traction by Triumph / HEMA
Sportbeha’s worden ingedeeld in supportlevel. Een lage support is bedoeld voor sporten als wandelen en yoga. Medium support beha’s kan je gebruiken voor tennis, dansen of roeien. Maximale support is noodzakelijk bij hardlopen, atletiek en paardrijden. 
Zelf geef ik de voorkeur aan maximale support, dan zit ik sowieso altijd safe. Mijn sportbeha’s kan ik voor zowel hardlopen als krachttraining gebruiken. Andersom is helaas niet mogelijk: ga niet met je yogabeha een rondje rennen! 
Nike heeft felgekleurde topjes met allerlei printjes, die op het moment erg hip zijn. Ook H&M heeft ze hangen. Maar mijn advies is om die alleen te dragen bij lichte inspanning, want de ondersteuning hiervan is minimaal.

Kijk naar hoe de beha in elkaar zit. Zitten er clips op, of moet hij over je hoofd; kan je hem makkelijk aantrekken? Is de ondersteuning bij de borsten voldoende? Kan je de bandjes makkelijk verstellen? Zijn de banden over de schouders breed genoeg? 
De beha moet ook goed aansluiten aan zowel de voorkant als de rug. Het is dan ook erg belangrijk om de juiste maat te kopen. Veel vrouwen vragen een verkeerde behamaat en dus ook hun sportbeha te groot of te klein. Hier kan je lezen hoe je de juiste maat zelf kan bepalen. 
De beha mag niet knellen en er mag niets puilen, maar hij moet ook weer niet zo los zitten dat de ondersteuning weg is. 
Een goede test om te checken of de beha goed zit en voldoende steun geeft is even rondspringen in de paskamer. Blijft alles goed op zijn plek? Heb je voldoende bewegingsvrijheid om te armen op te tillen? En schuurt het niet? 

Kijk ook naar de duurzaamheid van de beha. Een goede sportbeha is een behoorlijke investering waar je lang plezier van kan hebben mits deze is gemaakt van degelijke materialen. Het moet een ademende, snel drogende sportstof zijn. Koop geen katoenen sportbeha, dit houdt vocht vast. Kijk ook naar hoe de bandjes worden versteld en hoe stevig de sluitingen zijn. En check het wasvoorschrift! 

Was je beha’s in een waszakje, met de clips gesloten. Zo blijven ze het langste mooi. Gooi ze meteen in de machine nadat je ze hebt gedragen, om te voorkomen dat geurtjes blijven hangen. 

 photo sportbeha1_zps88aedadf.jpg
Shockabsorber / Pure Lime
 
Mijn advies is om naar een gespecialiseerde hardloopwinkel als Runnersworld of Run2Day te gaan. Deze winkels hebben sowieso de beha’s met maximale ondersteuning, in een breed matenaanbod, meestal van Shockabsorber. Mocht je er niet uitkomen, dan kan je altijd advies vragen (aan een vrouwelijke verkoopster). Er zijn ook webshops op internet gespecialiseerd in sportbeha’s, bijvoorbeeld www.kiesdejuistesportbh.nl.

Als je nog vragen hebt, kan je die achterlaten bij de comments. 

Sportieve groet,
Marloes

woensdag 6 november 2013

Fitness & borsten: een boobytrap?

 photo headerborstendef_zps49c640ae.jpg  
Er zijn een paar onderwerpen die sportende vrouwen aangaan, maar waar je niet even mee naar je (mannelijke) trainer stapt om advies over te vragen. Een daarvan is het topic borsten. Want wat gebeurt er met je geliefde boezem als je gaat trainen? 

Als je naar plaatjes van fitnessmodellen kijkt, zijn het vaak dames met een strak en gespierd lichaam maar een flinke voorgevel. Ik zal je maar meteen uit de droom helpen: die borsten zijn gebouwd met siliconen of Photoshop. 

 photo boobs2_zps8a6e8095.jpg
Photoshop, siliconen, push-up beha? Of gewoon gezegend met bovenmenselijke genen...?

Wanneer je aan krachttraining gaat doen – en gezond eet natuurlijk – zal je merken dat je vetpercentage gaat dalen. Het vet verdwijnt van plekken waar je dat wil: rond je taille, bovenarmen en benen. Helaas: plaatselijke vetverbranding bestaat niet, vet verlies je over je hele lichaam. Je zult het dus ook kwijtraken op je billen, in je gezicht, maar ook – je zag hem vast al aankomen – van je borsten. 

Behalve uit melkklieren en bindweefsel, bestaan borsten uit vet (aangegeven met nummer zeven in de illustratie. Kijk hoeveel het is!). Met het dalen van je vetpercentage zal ook je borstomvang afnemen, dit is onvermijdelijk. Het is dan ook erg belangrijk dat je juist dan krachttraining blijft doen: door het trainen van de borstspieren onder de borsten zal het weefsel beter ondersteunt zijn en steviger aanvoelen. En er beter uitzien natuurlijk. 
Een andere reden om de borst te trainen is om sterker te worden. De borstspieren helpen bij alle naar boven en naar voren reikende bewegingen, en worden gebruikt bij gooiende en slaande bewegingen. Wanneer je een andere sport beoefent zal je hier dus ook profijt van hebben. Denk aan balsporten, tennis of zwemmen. 

Toen mijn vetpercentage ging dalen merkte ik ook dat mijn beha’s te groot werden. Mijn borsten werden ook wat minder stevig: logisch want de huid was nog niet terug ‘geveerd’ en er zat minder vulling onder. Gelukkig is de huid weer bij getrokken, en hebben borstoefeningen er ook voor gezorgd dat de boel weer strak werd. 

Oefeningen om je borstspieren te trainen zijn bankdrukken met een barbell of met twee dumbbells, dumbbell-fly en cable cross-over

Tot slot is het heel belangrijk – ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken – is het dragen van een juiste sportbeha. Waarom je deze moet dragen en hoe je er een kiest, dat lees je morgen, dus stay tuned!

Sportieve groet, 
Marloes 

Bronnen:
Bean, A. (2004) De complete gids voor krachttraining. Rijswijk: Elmar
Bron afbeelding 1
Bron afbeelding 3
 

vrijdag 1 november 2013

Strongmanrun 2013: don’t cry?

 photo smr6_zpsc3dbb3ca.jpg

Het is alweer even geleden, maar toch wil ik erover schrijven: de Strongmanrun in Hellendoorn. Ik heb er maanden naartoe geleefd; tot de laatste maand. Ik moest mijn scriptie afmaken en dit heeft me veel tijd en energie gekost. Ik was dan ook niet zo goed voorbereid als ik had gewild… Maar toen ik eenmaal aan de start stond, kon ik niet meer terug.

Eigenlijk zou ik de race alleen lopen, maar uiteindelijk deed mijn vader ook mee. We regelden namelijk op de parkeerplaats nog even een startbewijs voor hem! Gelukkig had hij zijn loopspullen bij. Uiteindelijk zijn we met drie man gestart.

 photo smr4_zps40d11a61.jpg
Om 1 uur begon de race en na het startschot door Wendy van Dijk werd de meute als een stel wilde beesten losgelaten op het parcours – om na nog geen kwartier te stranden op de eerste hindernis. File.

 photo smr3_zps2ac131ba.jpg
De eerste ronde moest eigenlijk binnen een bepaalde tijd gelopen worden, wat we makkelijk hadden kunnen halen, ware het niet dat we overal super lang moesten wachten. We hebben denk ik wel een uur aan wachttijd bij onze eindtijd kunnen optellen. Nu maakt me dat niet zoveel uit, maar het haalt wel de vaart uit het avontuur en bovendien koel je vreselijk af als je stil moet staan. Bij sommigen hindernissen werd last minute de mogelijkheid geboden om over te slaan, maar dit heb ik niet gedaan: ik deed ten slotte mee aan een obstacle run en niet aan een bosloop.

 photo smr5_zps1bdc0302.jpg
 photo smr2_zps39881a4b.jpg

Uiteindelijk heb ik een historisch slechte tijd neergezet, maar desondanks ben ik toch tevreden: de race uitlopen was tenslotte mijn doel. Toen ik uiteindelijk over de finish kwam, moest ik dan ook erg mijn best doen om geen traantje te laten, van opluchting en trots.
Ik kan uitgebreid vertellen over de hindernissen, de modder en andere ongemakken, maar de foto’s spreken voor zich! En bij deze nog een filmpje wat ik vond op YouTube.



 
Met sportieve groet, Marloes 

Bron afbeeldingen