vrijdag 26 juli 2013

Workout Week Diary: een gat in de week

Bij deze mijn eerste sportdagboek! Iedere vrijdag komt er een overzicht online, wat ik de afgelopen week heb gedaan en hoe mijn trainingen gingen. 

Nu wil hier van tevoren het volgende over kwijt: ik train best veel en dit is dan ook mijn eigen schema. Heb je plannen om ook te gaan trainen, neem dan niet zomaar mijn voorbeeld aan, maar maak een goed plan. 
Een sportschema moet jouw doelen ondersteunen en aangepast zijn op je niveau, kracht en ervaring. Veel sporten moet je opbouwen: je spieren, pezen en banden, en botten moeten sterker worden en je conditie moet worden opgebouwd. Daarnaast leer je je lichaam steeds beter kennen en weet je wat je kan en wat je beter kunt laten. 
Conclusie van het verhaal: ik vind het leuk om mijn schema te delen. Haal er inspiratie uit, maar kopieer het niet klakkeloos. Wil je gaan trainen, zoek dan een goede sportschool of sportclub en laat je adviseren door een trainer. 

Laat ik de week beginnen met zondag. Zaterdag is namelijk mijn standaard rustdag. Ik heb ’s ochtends een hardlooptraining gedaan in de ochtend bij Arnhem Loopt. Geen lange afstand, want het was erg warm… 
Maandag een standaard krachttraining (met onder andere mijn favoriete oefeningen: squatten en lunges), met aansluitend een korte en intense intervaltraining om mijn conditie wat op te schroeven. 
De rest van de week was ik niet mezelf: ik ben dinsdag en woensdag niet gaan trainen. Ik vond het dinsdag echt te warm om te gaan hardlopen en woensdag voelde ik mij niet lekker. Donderdag is in verband met mijn werk mijn rustdag en dus heb ik ook niks gedaan. Drie dagen niets doen is niet mijn gewoonte en ik ben dan ook blij dat ik vandaag weer kan gaan trainen! Op de planning staan een krachttrainingssessie en een korte intervaltraining. Over mijn intervaltrainingen die ik doe na het krachttrainen, ga ik volgende week een stuk schrijven, dus stay tuned! 

Sportieve groet, 
Marloes 

PS ik zal de komende tijd wat meer aandacht besteden aan beeldmateriaal en foto's. Ik vergeet steeds mijn camera mee te nemen, maar dat gaat nu hopelijk veranderen...

2 opmerkingen:

  1. Hoi Marloes, ik heb even een vraagje.
    Sinds mei ben ik aan het hardlopen, maar nu wegens het warme weer en een heel onregelmatig schema waarbij ik nooit thuis ben even wat minder.
    Omdat ik wel wil bewegen ga ik vaak savonds een stuk wandelen, zo'n 3-4,5 kilometer. Ik wandel denk ik 2 keer in de keer, en loop 1 keer in de week hard. Dit is dan een rondje van zo'n 4,5 kilometer.
    Zodra het wat minder warm is wil ik weer naar 2-3 keer hardlopen gaan.

    Ik ben gaan bewegen omdat ik iets wil afvallen, maar ook omdat ik een fitter lijf wil. Mijn gewrichten zijn door hypermobiliteit heel zwak en mijn conditie is om te janken, dus dit wil ik allemaal een beetje beter hebben. Voor het hardlopen heb ik mijn schoenen laten aanmeten bij die hardloopwinkel in Dodenwaard, en er zitten speciale zooltjes in van mijn fysiotherapeut. Van mijn knieen heb ik tot nu toe dan ook geen last, ook omdat ik heel langzaam opgebouwd heb.

    Het is misschien heel stom hoor, maar ik ben sinds kort ook bezig met korte work-outs via youtube.
    De ene dag doe ik deze: https://www.youtube.com/watch?v=PWEdJRRndkQ
    En de andere dag deze: https://www.youtube.com/watch?v=fUPJnzxVEH8

    Ik hou ze redeijk goed vol, zo'n 9 minuten.
    Is dit een goede manier om aan mijn spieren te werken denk je?

    Haha ik heb echt geen idee ik doe maar wat, maar ik voel me er wel goed bij. Alleen, afvallen lukt tot nu toe nog geen gram. Nou is geduld een schone zaak, maar als je er naast zit qua workout kun je natuurlijk lang wachten.

    Denk je dat ik een beetje op de goede weg zit, of zie je meteen een ernstig debiele fout in mijn bezigheden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Door, allereerst goed dat je uberhaupt al zo regelmatig iets doet! Leuk dat je reageert trouwens :)
    Het is heel belangrijk, en al helemaal in jouw geval met je gewrichten, dat je altijd een goede warming up doet, ook voor je thuistraining. Dit kan bijvoorbeeld 8 tot 10 minuten in een stevig tempo wandelen zijn. Je kan ook op youtube kijken voor een goede warming up.
    Sowieso is dat een bron van informatie, dus het is helemaal niet stom dat je daarop kijkt voor workouts. Ze zijn gratis en je kan het thuis doen, dus prima! Let er wel op dat je iedere 4-6 weken wisselt van oefeningen/schema, en dat je ook tijdens die weken jezelf blijft uitdagen met het verzwaren van gewichten.
    Als je wil afvallen betekent het dat je een verschil moet maken in je caloriebehoefte en je calorie-inname, en dat laatste moet lager zijn . Zo simpel is het eigenlijk. Je kan nog zoveel sporten, maar als je te veel eet, zal je dikker worden, helaas.
    Spieren hebben veel energie nodig, en door spieren te kweken zul je wel sneller afvallen. Vergelijk het met een Hummer, die verbrand ook meer brandstof dan een Fiat Panda. Zorg dat een Hummer wordt ;) Daarnaast zorgt spieropbouw ervoor dat je niet alleen slank bent, maar ook vorm houdt (en bijvoorbeeld geen hangkont krijgt, haha!).
    Daarnaast versterkt krachttraining de pezen en banden wat voor jou ook goed zal zijn voor de conditie van je gewrichten.
    Ik weet niet of je Blogilates kent, maar ik vind haar een goede youtuber met toegankelijke trainingen.
    Nog een opmerking: zorg dat je toch wel regelmatig spierpijn hebt van je trainingen, want nooit spierpijn is geen vooruitgang.
    Tot slot: afvallen is een uiterlijke motivatie, maar zorg dat je ervan geniet! Kies een training of sport die bij je past en waar je plezier in hebt, zodat je het volhoudt.
    Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord!

    BeantwoordenVerwijderen