woensdag 24 juli 2013

Nieuwe challenge: suikervrij eten

 photo suikervrijheader_zpsb8ebb854.jpg
Afgelopen weken was ik erg druk met mijn afstuderen, waardoor schrijven voor het blog er niet van is gekomen (deze gymjunkie heeft zelfs een week niet getraind!). Hoog tijd voor een update dus, en een nieuwe challenge. 

Relaxchallenge 

Allereerst de relaxchallenge, want over de laatste week hiervan heb ik geen blogpost geschreven. Ik ging behoorlijk uit mijn comfortzone: bodybalance en yoga zijn sporten die ik normaal gesproken niet doe. Het was heel leuk en leerzaam (wie had ooit gedacht dat ik ‘de kraai’ zou kunnen?!) en dus een succes, maar ik heb wel gemerkt dat ik geen geboren yogi ben. Eerlijk gezegd heb ik sinds de challenge geen les meer gevolgd. Oftewel: op naar een nieuwe uitdaging! 

Nieuwe challenge 

Stiekem heb ik het al een krappe week geprobeerd zonder erover te bloggen, maar mijn volgende challenge wordt suikervrij eten. Ik las erover op de blog van Door en wil het ook een keer proberen. Ik kook eigenlijk nooit uit pakjes en zakjes, drink nooit frisdrank en let nu al goed op ingrediĆ«ntenlijsten van dingen die ik koop, dus ik denk dat de challenge voor mij goed te doen is. Feitelijk eet ik al best weinig suiker. Wat wel lastig gaat worden, is het laten staan van chocolade. Ik ben echt een chocoladejunkie! Mijn eerste poging ging best goed, totdat ik een doos bonbons cadeau kreeg… Dus chocolade laten staan wordt de grootste uitdaging! 

 photo suikervrijinsta1_zps4e272877.jpg

Wat niet? 

Wat ik ga vermijden is geraffineerde (bewerkte) suiker. Hier valt niet alleen alles met de naam ‘suiker’ onder, maar onder andere ook fructose, glucose en dextrose. Voor een uitgebreidere lijst kun je hier kijken. Wat ik niet ga schrappen zijn fruit, honing (hoewel dit omstreden is in een suikervrije levensstijl, misschien ga ik dit afbouwen) en voorlopig ook diksap even niet. Het laatste omdat het zo ontzettend warm weer is en ik merk dat ik dan een stuk meer moet drinken maar soms genoeg heb van water. We hebben het dan over ongeveer een glas aangemaakte diksap per dag. Ohja, ik eet ook al weinig kunstmatige zoetstoffen en deze wil ik zo min mogelijk nemen, maar ik zal toch af en toe een Fishermans Friend pepermuntje pikken. 

Goed, ik zal de challenge even concreet opsommen: vier weken geen geraffineerde suiker eten en drinken, ook niet als ingrediĆ«nt in andere voedingsmiddelen. Ik zal er iedere week weer een update over schrijven! Ook komt er een artikelen waarin ik wat dieper inga op de nadelen van het eten van suiker en kunstmatige zoetstoffen. 

Wil je weten wat ik zoal eet op een dag? Je kunt me volgen op Instagram voor mijn eetdagboek. 

Sportieve groet, 
Marloes

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen