maandag 29 juli 2013

Suikervrij challenge: week 1

Het weekend is voorbij dus daar ben ik weer met mijn suikervrije verhaal. Hoe ik het heb volgehouden is me nog steeds een raadsel, maar: ik heb een week suikervrij gegeten! 

 photo suikervrij1-2_zps903a454b.jpg
suikervrije snack: speltbrood met biologische pindakaas, banaan en kaneel

Het enige waar ik op het moment - en al dagenlang - aan kan denken is: chocolade, chocolade en… chocolade. Van tevoren had ik gedacht dat het me wel redelijk makkelijk af zou gaan, wat op doordeweekse dagen ook wel zo is. Maar wat ik echt moeilijk vind, is het weekend. Dan neem ik altijd chocolade en wat andere lekkere dingen en dat heb ik nu dus niet gedaan. Al een week geen Tony Chocolonely! Dat mag wel een godswonder heten. 

 photo suikervrij2-2_zps569bc64e.jpg
een stuk watermeloen als makkelijk toetje
Verder verbaas ik me over alle producten waar suiker in verwerkt wordt. Zo stond ik in de Albert Heijn en kon ik van de zes soorten stokbrood welgeteld één exemplaar kopen (ja sorry, het was vrijdagavond en dit stokbroodje met aoli was mijn cheatsnack). 
Week 1 was dus wel een succes, maar eerlijk is eerlijk: het is wel moeilijk en het valt me best tegen. Ben ik toch verslaafder dan ik dacht. Wish me luck voor week 2! 

Sportieve groet, 
Marloes

vrijdag 26 juli 2013

Workout Week Diary: een gat in de week

Bij deze mijn eerste sportdagboek! Iedere vrijdag komt er een overzicht online, wat ik de afgelopen week heb gedaan en hoe mijn trainingen gingen. 

Nu wil hier van tevoren het volgende over kwijt: ik train best veel en dit is dan ook mijn eigen schema. Heb je plannen om ook te gaan trainen, neem dan niet zomaar mijn voorbeeld aan, maar maak een goed plan. 
Een sportschema moet jouw doelen ondersteunen en aangepast zijn op je niveau, kracht en ervaring. Veel sporten moet je opbouwen: je spieren, pezen en banden, en botten moeten sterker worden en je conditie moet worden opgebouwd. Daarnaast leer je je lichaam steeds beter kennen en weet je wat je kan en wat je beter kunt laten. 
Conclusie van het verhaal: ik vind het leuk om mijn schema te delen. Haal er inspiratie uit, maar kopieer het niet klakkeloos. Wil je gaan trainen, zoek dan een goede sportschool of sportclub en laat je adviseren door een trainer. 

Laat ik de week beginnen met zondag. Zaterdag is namelijk mijn standaard rustdag. Ik heb ’s ochtends een hardlooptraining gedaan in de ochtend bij Arnhem Loopt. Geen lange afstand, want het was erg warm… 
Maandag een standaard krachttraining (met onder andere mijn favoriete oefeningen: squatten en lunges), met aansluitend een korte en intense intervaltraining om mijn conditie wat op te schroeven. 
De rest van de week was ik niet mezelf: ik ben dinsdag en woensdag niet gaan trainen. Ik vond het dinsdag echt te warm om te gaan hardlopen en woensdag voelde ik mij niet lekker. Donderdag is in verband met mijn werk mijn rustdag en dus heb ik ook niks gedaan. Drie dagen niets doen is niet mijn gewoonte en ik ben dan ook blij dat ik vandaag weer kan gaan trainen! Op de planning staan een krachttrainingssessie en een korte intervaltraining. Over mijn intervaltrainingen die ik doe na het krachttrainen, ga ik volgende week een stuk schrijven, dus stay tuned! 

Sportieve groet, 
Marloes 

PS ik zal de komende tijd wat meer aandacht besteden aan beeldmateriaal en foto's. Ik vergeet steeds mijn camera mee te nemen, maar dat gaat nu hopelijk veranderen...

donderdag 25 juli 2013

Strongmanrun 2013

Hoewel deze site voornamelijk gaat over krachttraining en gezonde voeding, vind ik het ook leuk en zinnig om over andere vormen van sport te schrijven. Ik houd van zware gewichten heffen, maar doe ook regelmatig aan hardlopen. Een eind lopen in mijn eentje vind ik erg saai, dus ik zoek verschillende manieren om het hardlopen leuk te maken, door bijvoorbeeld groepstrainingen te volgen. Een andere manier om hardlopen interessant te maken, is het stellen van een doel om naartoe te werken door je in te schrijven voor een hardloopevenement. Deze schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond: tegenwoordig bestaan er ladies runs, trailruns, wegwedstrijden in allerlei afstanden en the list goes on. Ik heb me ingeschreven voor de Strongmanrun in september! 


 photo strongmanrun2_zps3c6a1253.jpg

De Strongmanrun is een obstacle run. Dit houdt in dat je, behalve het afleggen van een off-road route ook een behoorlijk aantal hindernissen moet nemen. In dit geval is dat ruim 18 kilometer met 25 hindernissen. De route gaat over onverhard pad. Bij de hindernissen kun je denken aan klauteren over containers, obstakels gemaakt van autobanden, hellingen waar je vanaf moet glijden (lekker door de modder) maar ook een stuk zwemmen of tijgeren onder touwen door. Verder is het terrein behoorlijk heuvelachtig met veel los zand. Kortom, niet zomaar 18 kilometer, maar een loodzware tocht. 



Nu ben ik best sportief en ook redelijk sterk, maar hier moet ik wel voor trainen! Mijn voorbereiding bestaat uit kracht-, loop- en intervaltraining. Eerder volgde ik ook bootcamp, maar deze lessen worden nu gegeven op de uren dat ik moet werken… Dus moet ik het uit andere training halen, of zelf trainingen in elkaar zetten. Ik heb al een tijd het idee om iedere week een trainingsdagboek te posten, met wat ik heb gedaan op welke dagen en hoe dat ging. Met de Strongmanrun in het vooruitzicht, lijkt het me wel leuk om hiermee te beginnen. Ik ben van plan om deze op vrijdag te posten (dit omdat maandag de suikervrij-challenge-dag is). 

 photo strongmanrun1_zps9271cf82.jpg

Het evenement vindt plaats op zondag 8 september 2013, dat betekent dat ik nog ruim veertig dagen heb om te trainen. De inschrijvingen zijn vol, maar je kunt nog wel komen kijken. Check de site voor meer informatie. Vrijdag mijn eerste trainingsweek-update! 

Sportieve groet,
Marloes

Bron afbeeldingen

woensdag 24 juli 2013

Nieuwe challenge: suikervrij eten

 photo suikervrijheader_zpsb8ebb854.jpg
Afgelopen weken was ik erg druk met mijn afstuderen, waardoor schrijven voor het blog er niet van is gekomen (deze gymjunkie heeft zelfs een week niet getraind!). Hoog tijd voor een update dus, en een nieuwe challenge. 

Relaxchallenge 

Allereerst de relaxchallenge, want over de laatste week hiervan heb ik geen blogpost geschreven. Ik ging behoorlijk uit mijn comfortzone: bodybalance en yoga zijn sporten die ik normaal gesproken niet doe. Het was heel leuk en leerzaam (wie had ooit gedacht dat ik ‘de kraai’ zou kunnen?!) en dus een succes, maar ik heb wel gemerkt dat ik geen geboren yogi ben. Eerlijk gezegd heb ik sinds de challenge geen les meer gevolgd. Oftewel: op naar een nieuwe uitdaging! 

Nieuwe challenge 

Stiekem heb ik het al een krappe week geprobeerd zonder erover te bloggen, maar mijn volgende challenge wordt suikervrij eten. Ik las erover op de blog van Door en wil het ook een keer proberen. Ik kook eigenlijk nooit uit pakjes en zakjes, drink nooit frisdrank en let nu al goed op ingrediëntenlijsten van dingen die ik koop, dus ik denk dat de challenge voor mij goed te doen is. Feitelijk eet ik al best weinig suiker. Wat wel lastig gaat worden, is het laten staan van chocolade. Ik ben echt een chocoladejunkie! Mijn eerste poging ging best goed, totdat ik een doos bonbons cadeau kreeg… Dus chocolade laten staan wordt de grootste uitdaging! 

 photo suikervrijinsta1_zps4e272877.jpg

Wat niet? 

Wat ik ga vermijden is geraffineerde (bewerkte) suiker. Hier valt niet alleen alles met de naam ‘suiker’ onder, maar onder andere ook fructose, glucose en dextrose. Voor een uitgebreidere lijst kun je hier kijken. Wat ik niet ga schrappen zijn fruit, honing (hoewel dit omstreden is in een suikervrije levensstijl, misschien ga ik dit afbouwen) en voorlopig ook diksap even niet. Het laatste omdat het zo ontzettend warm weer is en ik merk dat ik dan een stuk meer moet drinken maar soms genoeg heb van water. We hebben het dan over ongeveer een glas aangemaakte diksap per dag. Ohja, ik eet ook al weinig kunstmatige zoetstoffen en deze wil ik zo min mogelijk nemen, maar ik zal toch af en toe een Fishermans Friend pepermuntje pikken. 

Goed, ik zal de challenge even concreet opsommen: vier weken geen geraffineerde suiker eten en drinken, ook niet als ingrediënt in andere voedingsmiddelen. Ik zal er iedere week weer een update over schrijven! Ook komt er een artikelen waarin ik wat dieper inga op de nadelen van het eten van suiker en kunstmatige zoetstoffen. 

Wil je weten wat ik zoal eet op een dag? Je kunt me volgen op Instagram voor mijn eetdagboek. 

Sportieve groet, 
Marloes