zondag 2 juni 2013

Krachttraining: de voordelen voor vrouwen

Wanneer ik mensen vertel over mijn liefde voor het liften van zware gewichten, krijg ik veel rare blikken en afkeurende woorden. Over krachttrainen voor vrouwen bestaan helaas veel misvattingen en vooroordelen. Erg jammer, want krachttraining is een fantastische manier om een gezond en slank lichaam te ‘bouwen’. Helaas gaat nog steeds de mythe rond dat je als vrouw door het tillen van zware gewichten eruit zou gaan zien als een bodybuilder. In dit artikel wil ik uitleggen waarom dat niet zo is, maar vooral de voordelen van krachttraining op een rijtje zetten, zodat hopelijk meer meiden en vrouwen in het ijzer gaan hangen. 

 photo krachttrainingvv1_zps1962c5eb.jpg
Bron

Als eerste de praktische kant: je wordt fitter en sterker. Het is handig om zware dingen te kunnen tillen, bijvoorbeeld boodschappentassen of als je op vakantie bent, je koffer vol schoenen ;)
 


Bovendien heeft het veel gezondheidsvoordelen. Pezen en gewrichtsbanden worden sterker en hiermee verbetert de stabiliteit van de gewrichten. Je botten worden sterker doordat de hoeveelheid proteïnen en mineralen wordt vergroot. Daarnaast werkt krachttraining bloeddruk verlagend.
Wanneer je een slechte houding hebt, kan krachttraining, mits de juiste oefeningen gekozen worden, je helpen bij het corrigeren en/of verbeteren hiervan. Specifieke adviezen en oefeningen vraag je aan een fysiotherapeut of trainer.

Dit brengt me op het volgende punt: een sterk en getraind lichaam is minder blessuregevoelig, wat ook een voordeel is wanneer je een andere sport naast fitness beoefent.
 

Er zijn ook geestelijke voordelen: krachttraining maakt gelukkiger. Het helpt stress, vermoeidheid en depressie te verminderen en zorgt ervoor dat je beter slaapt. Daarnaast heeft het een grote – positieve – invloed op je uiterlijk, waardoor je je zelfverzekerder zult voelen.


Een van mijn favoriete kanten: je zal slanker worden. Dat zal ik toelichten: het stofwisselingstempo in ruste (resting metabolic rate, RMR) wordt vergroot. Dit is de energie die nodig is voor de onderhoud van je lichaam (weefsel en essentiële functies). Het werkt als volgt: krachttraining laat de spieren groeien en spieren verbruiken meer energie dan vet, ook als je niet aan het trainen bent. Dat wil zeggen: er worden meer calorieën verbrand!
 Sterker nog, tijdens het trainen wordt de behoefte aan energie vijf tot tien keer groter.
Kortom, hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën er worden verbruikt, ook in rust.
Het vergroten van je RMR heeft tot gevolg dat meer vet wordt verbrand, wat je dus slanker en gezonder maakt. Niet breed als een vent, maar elegant en met rondingen. Dat wil zeggen, een platte buik, ronde billen, goed gevormde armen en een paar killer legs.


Over breed als een vent gesproken: dat gebeurt dus niet. Waarom zal ik toelichten: testosteron is een hormoon wat er mede voor zorgt dat spieren groeien. Mannen hebben gemiddeld tien keer meer testosteron in hun lichaam dan vrouwen. Vrouwen zitten dus genetisch zo in elkaar, dat ze nooit de spiermassa van mannen kunnen krijgen.
Vrouwen die wel zo gespierd zijn, gebruiken stimulerende middelen (synthetische testosteron, beter bekend als anabolen steroïden), brengen veel tijd door in de sportschool en zitten op een super streng dieet.
 Je kunt dus gerust lekker zwaar trainen met gewichten, want geloof me, je gaat je beter voelen en er geweldig uitzien.
 

Enthousiast geworden om te trainen? Lees hier mijn artikel hoe je een goede sportschool kiest.


Sportieve groet,
Marloes

Bronnen:
Bean, A. (2004) De complete gids voor krachttraining. Rijswijk: Elmar
Murphy, S. (2008) Krachttraining voor een slanke lijn. Aartselaar: Deltas

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen