vrijdag 31 mei 2013

Review: Gymboss timer

Wanneer je aan krachttraining doet, herhaal je je setjes een 'x' aantal keer. Daartussen houd je pauze (waarom dat nuttig is, daar wijd ik later een artikel aan) van bijvoorbeeld een minuut. Om dat bij te houden gebruik ik een timer van Gymboss.


gymboss1 photo gymboss1_zps19ebf7b9.jpg


Het voordeel van trainen met een horloge of timer is dat het efficiënt is: het is prettig om bij te houden hoeveel rust ik tussen mijn oefeningen houd. Zo zorg ik dat ik niet te snel begin, maar ben ik vooral niet te lang mijn tijd aan het verdoen met gokken dat mijn rust ‘wel ongeveer voorbij is’. En dan drie minuten verder ben... Trainen is leuk, maar die tijd kan ik ook in de sauna besteden! Daarnaast wil ik soms op tijd trainen en niet steeds op mijn horloge hoeven kijken hoeveel seconden ik nog moet wachten.

Ik heb de timer nu inmiddels een paar maanden in bezit en er is dan ook al een nieuw design uitgekomen. Ondanks dat wil ik toch deze review plaatsen, omdat het apparaatje nog steeds hetzelfde werkt en gewoon heel handig is.

De Gymboss heeft een interval timer en een stopwatch functie. Met de timer kun je hem laten aftellen, waarna hij een seintje geeft als de tijd voorbij is. Hoe lang die tijd is en hoe vaak hij dit moet herhalen kun je zelf instellen.

Voorbeeld: je wil tien verschillende oefeningen ieder een minuut uitvoeren. Dan stel je in dat hij een minuut aftelt en tien keer herhaalt. Je kunt twee verschillende tijden invoeren – bijvoorbeeld een minuut en dertig seconden – en die om en om laten aftellen.
Het ding kan piepen wanneer de tijd voorbij is. Dat gaat best hard, dus zelf zet ik hem altijd op de trilfunctie.
Er zit een clip op waarmee je hem aan je kleding kunt bevestigen, waarmee hij stevig blijft zitten (en zelfs een springtouwsessie overleefd). Ik heb er ook een band bij waarmee je hem om je arm of been kan doen, maar eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gebruikt.

gymboss3 photo gymboss3_zps496f1551.jpg

gymboss2 photo gymboss2_zps227191f0.jpg
Ik ben er erg blij mee en ik gebruik hem dan ook bij iedere training. Ik gebruik hem ook voor intervaltrainingen tijdens het hardlopen en het bijhouden van de tijd wanneer ik met TRX straps train. En ach, mocht hij ooit buiten gebruik raken, dan kan ik hem altijd nog als kookwekker gebruiken.

De Gymboss kost $19,95 (plus $3,99 verzendkosten) en kan je bestellen op hun site.

Sportieve groet,
Marloes

Ik heb deze timer zelf gekocht, deze post is dus geen reclame, maar een objectieve en enthousiaste review.

dinsdag 28 mei 2013

ROOTD: de rennende zuurstok

ootd130527-1 photo ootd130527_zps0941c2ff.jpg

Shirt: Nike | Shorts: Nike | Hardloopschoenen: Asics | Armtasje voor telefoon: Ebay

Ja, naast mijn krachttraining ga ik soms ook naar buiten, voor een hardlooptraining. Het is heerlijk om de sportschool af te wisselen met sporten in de buitenlucht. Helaas hebben we dit jaar nog niet zoveel mooie dagen gehad. Als die er dan zijn, grijp ik die meteen aan voor een rondje rennen in shorts, heerlijk!

ootd130527-2 photo ootd130527-2_zps0f6f84b5.jpg


Ja, ik loop er graag bij als een fluoriserende zuurstok ;) Het wordt wel tijd voor wat zon of een likje zelfbruiner, met die witte benen van mij...

Sportieve groet,
Marloes

maandag 27 mei 2013

Relax-challenge

Op het moment ben ik aan het afstuderen en daardoor erg druk: stress!
Daarnaast ben ik zo stijf als een plank, door al mijn krachttrainingen. Om mijn lijf maar ook mijn geest een beetje soepel en ontspannen te maken ga ik de komende maand de relax-challenge aan.

De challenge heb ik zelf bedacht en ga ik iedere week iets aanpassen. Ik zal ook iedere week kort verslag uitbrengen van mijn ervaringen.

Yoga


De meesten van jullie zullen wel bekend zijn met yoga. Yoga betekent eenheid in het Sanskriet, oftewel de integratie van lichaam, geest en ziel. Het bestaat uit een serie houdingen, ademhalingsoefeningen en meditatietechnieken, en draagt bij aan de verbetering van flexibiliteit, kracht en geestelijke rust.


BodyBalance


Nu biedt de sportschool ook BodyBalance lessen. Dit is een groepsles van Les Mills, waarin yoga, tai chi en pilates worden gecombineerd. De les wordt begeleid door muziek. Zelf ben ik geen fanatieke yogi, dus ik vind de afwisseling van de verschillende vormen wel leuk. Ik zal tai chi en pilates wat toelichten.

Tai chi staat ook wel bekend als Chinees schaduwboxen (ja, echt) en is een klassieke vechtsport. Het wordt ook beoefend als bewegingsmeditatie en genezende bewegingstechniek. Tai betekent ‘groot’ en chi ‘energie’. Tai chi bevordert het ervaren, versterken en verbeteren van de energiestromen in het lichaam. Een sessie bestaat uit een serie van langzame maar krachtige bewegingen. Hierbij wordt het hele lichaam ingespannen en is een intense mentale concentratie vereist.

Pilates is vergeleken bij yoga en tai chi relatief nieuw. Het is ontwikkeld in de jaren 20 van de vorige eeuw, door danser en boxer Joseph Pilates. Het verbetert de houding en soepelheid en versterkt de spieren, voornamelijk in buik, rug en billen. Pilates vereist concentratie en hierdoor versterkt de band tussen lichaam en geest.


Opdracht van week 1


Het is nu week 1 van de challenge en mijn eerste opdracht aan mezelf is: deze week minimaal één les yoga of BodyBalance volgen. Zoals het er nu naar uit ziet wordt dat dinsdag. Ik houd jullie op de hoogte!

Tot slot nog een track om te luisteren tijdens een ontspannende work-out: Pure Shores van All Saints.

Pure Shores by All Saints on Grooveshark

Sportieve groet,
Marloes



Bron: The Body Shop Bodyboek, Mona Mehan en Susan Elisabeth Davis, 2004

woensdag 22 mei 2013

Update: nieuwe url en wat kan je verwachten

Goedemorgen!

Hoera, hang de slingers uit! Gisteren heb ik de officiële url voor de blog online gezet: het is vanaf nu dus www.lift2fit.nl Het leek me wel leuk en handig om even een korte update te geven over mijn plannen voor de komende tijd, wat betreft deze blog: 
  • Als eerste zal er volgende week een artikel verschijnen waarin de voordelen van krachttraining voor vrouwen staan. Dit is tenslotte een weblog over het tillen van gewichten, dus het lijkt me vanzelfsprekend dat ik dat ook ga toelichten!
  • Ook komt er, hopelijk deze week, een artikel online over mijn eerste challenge: yogalessen volgen! Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen, want ik ben zo stijf als een plank. Wordt vervolgd.
  • De oplettende lezer wist het al, maar er staat een review van mijn Gymboss timer op de planning.
  • Misschien was het je al opgevallen, maar ik heb een begrippenlijst toegevoegd aan de koppen bovenaan de site. Nooit gehoord van squats, eiwitshakes of dumbbells? Check deze lijst voor uitleg. Het is nog ‘in-de-maak’, heb je suggesties of ken je een term niet? Laat een reactie achter en dan voeg ik hem toe. Daarnaast heb ik een lijst met interessante sites toegevoegd.
  • Binnenkort wordt het team versterkt! Letterlijk, want deze dame deadlift een gewicht waar je u tegen zegt. Stefanie zal zich binnenkort voorstellen.
Kortom, genoeg om naar uit te kijken!
Ik probeer twee keer per week (maar liever vaker) te posten. Als je op de hoogte gehouden wil worden dan kan je me volgen op Facebook, maar ik ben ook actief op Twitter! Dus mocht je suggesties voor artikelen of vragen/opmerkingen hebben, dan kan je me via die kanalen contacten. Of, wederom, laat een reactie achter! 


Tot slot nog een fijne track om te luisteren tijdens je work-out:


Sportieve groet,
Marloes

maandag 20 mei 2013

Review: Nike Free 5.0+


Eind maart introduceerde Nike een nieuwe versie van hun succesvolle Free hardloopschoenen: de Free 5.0+.

De schoenen in de Free-lijn zijn oorspronkelijk bedoeld om de techniek van blootvoets hardlopen mee te beoefenen. Hoe dat voelt? Ren maar eens een stukje op de blote voeten. Je zult merken dat je voetplaatsing en –afwikkeling volkomen anders is.

De Free-schoenen zijn heel licht, hebben een super flexibele zool, geen correctie en een zeer lage drop. Dit betekent dat het hoogteverschil tussen voorvoet en hiel minimaal is. De serie bestaat uit drie modellen: 5, 4 en 3. Hoe lager het getal, hoe lager de drop en hoe dichter de loopervaring bij blootvoets lopen komt. Ook zijn er speciale fitnessschoenen in de Free-range. Voor dames is dit de Nike Free TR Breathe.






Tot voor kort deed ik mijn fitnessoefeningen op mijn hardloopschoenen. Hoe meer gewicht ik op de barbell deed voor mijn squats, hoe meer ik merkte dat mijn schoenen zorgden voor instabiliteit. Tijd voor nieuwe, platte schoenen dus.

Aanvankelijk wilde ik de Nike Free TR Breathe aanschaffen, maar deze is in mijn stad niet verkrijgbaar. Bij Perry Sport heb ik verschillende schoenen geprobeerd en uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Nike Free 5.0+. 





Het is een heerlijke lichte schoen, met een gladde afwerking aan de binnenzijde. Het schuurt niet en door het ademende materiaal krijg je geen zweetvoeten. Hierdoor is blootvoets in je schoenen geen probleem, wat ik zelf erg prettig vind.

Voor krachttraining is dit een fijne schoen: lekker plat en soepel. Ik sta stabieler en kan dieper squatten. Wil je een nog plattere schoen, dan zou je voor de Free 3 of TR Breathe kunnen gaan. Verder zien ze er geweldig uit, het is een mooie schoen.

Er zijn twee nadelen. De eerste: ik kon niet kiezen voor een smallere schoen, er was dus maar één breedtemaat. De schoen is eigenlijk wat aan de brede kant voor mij. Punt twee: de schoenen zijn behoorlijk aan de prijs, vergeleken met reguliere fitnessschoenen.



Mocht je op zoek zijn naar een trainingsschoen en je hebt interesse in de Nike Free schoenen, dan zou ik toch voor de TR Breathe gaan. Deze zijn speciaal ontworpen voor fitness. Mocht je net als ik niet in de gelegenheid zijn om deze aan te schaffen, dan is de Nike Free 5.0+ een goed alternatief.

Wil je meer lezen over Nike Free? Check dan deze site.

zondag 19 mei 2013

Hoe kies je een sportschool?


Als je serieus werk van je trainingen wil maken, is het belangrijk om een passende sportschool te vinden. Toen ik stage liep en weinig tijd had, heb ik mijn sportschoolabonnement opgezegd en ben zelf trainingen gaan bedenken. Dat ging wel met mijn hardloopambities – rennen kan altijd en overal, maar goede krachttraining kwam er gewoon niet van. Ik heb me na mijn stage dan ook snel weer ingeschreven. Maar hoe kies je nou een goede sportschool en waar moet je dan op letten? Ik heb hieronder wat punten op een rij gezet waar je naar zou kunnen kijken.


Het belangrijkste vind ik de faciliteiten voor krachttraining. Let erop dat er naast machines ook genoeg losse gewichten aanwezig zijn. Dumbbells dus (voor een beginnende dame tot minstens 20 kg), maar ook barbells waar je zelf schijven aan kan hangen. Ook is het handig als er een squatrek aanwezig is, of minstens een Smith-machine.
Kijk ook naar de cardioapparaten. Het is prettig als er niet alleen crosstrainers en fietsen staan, maar ook loopbanden en eventueel stepmachines.
Wat ik zelf erg belangrijk vind is de fitnessbegeleiding. Vraag of er iemand aanwezig is die je kan helpen met een trainingsschema of het uitleggen van oefeningen, vooral als beginner. Check ook of deze begeleiding bij je abonnement is inbegrepen!
Wil je ook groepslessen gaan volgen, kijk dan naar het rooster: wat voor lessen worden er gegeven? Is er genoeg afwisseling en vinden ze plaats op de momenten dat jij tijd hebt?


Is de sportschool schoon en opgeruimd? Hoe is de staat van de kleedkamers? Zijn de toiletten en douches fris? Kijk ook naar de veiligheidseisen en de huisregels. Zijn de apparaten in goede staat? Je bent tenslotte met je lichaam en gezondheid bezig, dit wil je doen in een schone en veilige omgeving.

Ook niet onbelangrijk: de sfeer. Dit is natuurlijk nogal een vaag begrip, maar ik bedoel ermee hoe jij je voelt in de sportschool. Gaan de mensen vriendelijk met elkaar om? Houden de trainers de boel in de gaten op de vloer? Hoe is de verhouding man-vrouw? En niet te vergeten, waar trainen je vriendinnen? Samen trainen kan heel motiverend en leerzaam zijn. Ik vind het altijd een leuke afwisseling!
Wat voor muziek wordt er gedraaid? Als de muziek je tegen staat en het staat ook nog te hard om je eigen koptelefoon te dragen, dan zal je niet op je gemak trainen. Daarentegen kan leuke muziek juist stimulerend en oppeppend werken.

Kijk naar de praktische zaken: ruime openingstijden zijn handig, zo kan je de trainingen makkelijk plannen. Denk ook na over hoe ver je bereid bent te reizen. Je kunt iets vlakbij huis kiezen, of bij je werk. Kan je er parkeren? Of staat je fiets er veilig? Sommige sportscholen hebben meer locaties of zijn onderdeel van een keten. Mag je met je abonnement ook trainen in een andere stad?



Zelf vond ik het erg prettig om een proefles te volgen. Vraag altijd of dit mogelijk is. Zo niet, check dan of je een dagpas kunt kopen, voordat je een abonnement afsluit. Ik heb bij drie sportscholen een proefles gevolgd. Als je meerdere bezoekt weet je ook waar je op moet letten.

Kijk ook naar wat voor extra faciliteiten er aangeboden worden. Je kan denken aan een of meer sauna’s, een zonnebank of een bar waar je met vrienden nog even wat kan drinken.

Hoeveel kost een abonnement en past dit binnen je budget? Misschien kan je studentenkorting krijgen, of samen met je collega’s vragen of je via je werk een bijdrage kan krijgen. Sommige sportscholen geven korting wanneer je je met een groep collega’s inschrijft.
Let er ook op of er inschrijfgeld is, en hoe lang je aan je abonnement vast zit. Wil je er niet langere tijd aan vast zitten, informeer dan naar de mogelijkheid van een strippenkaart.

De sportschool waar ik train is best aan de prijs (ongeveer 50 euro per maand), maar heeft wel alles wat ik belangrijk vind: het zit om de hoek, de sfeer is gezellig en het publiek divers en normaal, de persoonlijke fitnessbegeleiding is uitstekend, het is er schoon en het heeft een uitgebreide saunafaciliteit. Ik kan nog wel even doorgaan… Kortom: voor mij waren de voordelen zo groot, dat ik daar een flink maandelijks bedrag voor over heb.
Ik kan niet voor jou beslissen waar je je zou moeten inschrijven, maar hopelijk maakt dit artikel de keuze wat makkelijker.

Sportieve groet,
Marloes


zaterdag 18 mei 2013

SOOTD


Shirt: Nike | tights: Nike | schoenen: Nike | bidon: Dopper | haarband: American Apparel | stopwatch: Gymboss

Mijn eerste Sport Outfit Of The Day! De Nike tights heb ik al een paar jaar en is onverwoestbaar! Ik draag deze toch wel elke week en hij ziet er nog steeds goed uit. Was het geld zeker waard.
Van de Gymboss timer en de Nike schoenen volgen binnenkort reviews.

Sportieve groet,
Marloes

vrijdag 17 mei 2013

Waarom hardloopschoenen niet geschikt zijn voor krachttraining

Er zijn een paar zaken waar een vrouw nooit genoeg van kan hebben: vrienden, lipstick en schoenen. Zo ook sportschoenen… Maar welke schoenen gebruik je eigenlijk om te fitnessen?

Mijn huidige collectie sportschoenen (Mizuno, Asics, Nike)
Wanneer je begint met fitness zal je dit aanvankelijk doen op de (sport)schoenen die je nog hebt staan. Prima om mee te beginnen en om te kijken of de sport wat voor jou is (mits de schoenen schoon genoeg zijn voor de sportschool!).
Nu zullen veel mensen één paar, eventueel corrigerende, hardloopschoenen hebben en hiermee trainen. Helaas, hardloopschoenen zijn niet geschikt voor krachttraining.De reden waarom deze schoenen niet prettig zijn: bij krachttraining wil je zo plat mogelijk op de grond staan, zodat je kracht uit je hielen en de achterkant van je benen kan halen. Hardloopschoenen hebben veel demping en daarnaast vaak een correctieblok waardoor de voet in een bepaalde stand wordt gedwongen. Dit zorgt er bij een stilstaande oefening voor dat je gaat wiebelen en dat is niet bevorderlijk voor bijvoorbeeld je squats, waarbij je zo stabiel mogelijk wil staan. Het meest ideaal is trainen op blote voeten, maar dit raad ik af in verband met veiligheid en hygiëne. Bovendien is het niet eens toegestaan in de sportschool.

Soms zie je mensen trainen op dagelijkse gympen, zoals Converse of Vans. Dit omdat deze schoenen eigenlijk een voetbed van niks hebben, waardoor je plat en laag bij de grond bent. Dit zijn prima schoentjes voor je training – mits je ze schoon genoeg houdt om mee de sportschool in te mogen. Voor een cardiotraining als hardlopen of aerobics (en aanverwanten zoals Body Attack) zijn ze echter niet geschikt. Gebruik dan een speciale hardloop- of fitnessschoen. Zorg in ieder geval voor voldoende demping.

Voor hardloopschoenen kun je je laten adviseren bij een gespecialiseerde hardloopzaak, bijvoorbeeld Run2Day of Runnersworld. Voor een eenvoudige fitnessschoen kun je naar een sportzaak zoals Perry of Aktiesport.

Sportieve groet,
Marloes

woensdag 15 mei 2013

Inleiding: over Lift2Fit

“Hoe ben je zo slank geworden?”
“Wat eet jij eigenlijk?” 
“Wat is jouw manier om een gezond gewicht te houden?” 

Vorig jaar ben ik begonnen met krachttraining. Door regelmatig in de sportschool in de gewichten te hangen, ben ik niet alleen veel vet kwijt, maar ben ik ook een stuk fitter geworden. Ik kan nu makkelijk naar de trein rennen, zware boodschappentassen sjouwen, een flink eind fietsen en zit over het algemeen gewoon lekkerder in mijn vel. Uiteraard bleef dit niet onopgemerkt in mijn omgeving en er wordt me dan ook veelvuldig gevraagd hoe ik dit voor elkaar heb gekregen. 

een leuk sportpakje helpt bij de motivatie! ;)


Omdat fitness en krachttraining in het bijzonder niet erg toegankelijk is voor jonge vrouwen heb ik besloten om hier een weblog over bij te houden. Ik weet hoe het is om als enige vrouw met halters te sjouwen. Ik weet hoe moeilijk het in het begin is om uit te zoeken wat een gezond eetpatroon is. Door het delen van mijn ervaringen en adviezen hoop ik de stap voor anderen kleiner te maken om hun leven te veranderen. 

Wat kan je verwachten op dit blog? Als eerste informatie over fitness en krachttraining. Daarnaast natuurlijk adviezen over voeding en een gezonde levenswijze. Natuurlijk maken leuke kleding en schoenen je training natuurlijk altijd prettiger, dus daar zal ik ook aandacht aan besteden. Tot slot heb ik ook een liefde voor fietsen en hardlopen en sporten in het algemeen, dus dit zal wat diversiteit en afwisseling brengen. Ik probeer minimaal twee keer per week een update te plaatsen. 

Sportieve groet, Marloes 




Let op: ik ben geen fitnessexpert, voedingsdeskundige of arts, dus alles wat op deze site staat heb ik zelf ondervonden. Ik zal zoveel mogelijk verwijzen naar bronnen. Gebruiken van mijn informatie is op eigen risico en ik ben niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen. 

Vergeet ook niet: voor professionele hulp kun je altijd terecht bij je huisarts en/of fysiotherapeut.